6 آوریل 2023- تجزیه و تحلیل تغییرات DNA در خون می تواند توانایی پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در طی یک دهه، بهبود بخشد.

دانشمندان تأثیر این تغییرات- معروف به متیلاسیون DNA- را در کنار سایر عوامل خطر در تقریباً 15000 نفر بررسی کردند تا احتمال ابتلا به این بیماری را سال‌ها قبل از ظهور علائم پیش ‌بینی کنند. این یافته ها می تواند منجر به اقدامات پیشگیرانه ای شود که زودتر انجام گردد و بار اقتصادی و بهداشتی ناشی از دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

این مطالعه در مجله Nature Aging منتشر شده است.

در ابزارهای پیش‌بینی خطر فعلی برای دیابت نوع 2 از اطلاعاتی مانند سن، جنس، نمایه ی توده ی بدنی و سابقه خانوادگی این بیماری استفاده می‌شود. محققان دانشگاه ادینبورگ دریافتند که گنجاندن داده های متیلاسیون DNA در کنار این عوامل خطر، پیش بینی دقیق تری را ارائه می دهد. متیلاسیون یک فرآیند شیمیایی در بدن است که در آن یک مولکول کوچک به نام گروه متیل به DNA اضافه می شود.

دانشمندان از نتایج خود برای تخمین عملکرد پیش‌ بینی با استفاده از یک سناریوی غربالگری فرضی 10000 نفر استفاده کردند که در آن از هر سه نفر یک نفر در طی 10 سال به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شود.

مدلی که از متیلاسیون DNA به درستی استفاده می کرد، 449 فرد اضافی را در مقایسه با عوامل خطر سنتی به تنهایی، در گروه افرادی که در طی 10 سال آینده به دیابت نوع 2 مبتلا خواهند شد، طبقه بندی کرد.

افزودنه شدن یا حذف گروه های متیل بر روی DNA، می تواند بر نحوه عملکرد برخی مولکول ها در بدن تأثیر بگذارد. این الگوهای متیلاسیون می تواند به ردیابی فرآیندهای پیری و توسعه ی بیماری کمک کنند.

داده‌ها از بررسی 14613 داوطلب در مطالعه ی نسل اسکاتلند به دست آمد - یک مطالعه بزرگ که برای کمک به دانشمندان در بررسی علل بیماری، درک اولویت‌های مراقبت‌های بهداشتی کشور و اطلاع ‌رسانی درمان‌های پزشکی و سیاست‌های بهداشتی آینده طراحی شده است.

محققان همچنین این تجزیه و تحلیل را برای 1451 فرد از یک مطالعه در آلمان تکرار کردند تا اطمینان حاصل کنند که یافته های آنها می تواند در افرادی با پیشینه های مختلف تکرار شود.

دیابت نوع 2 یک بیماری جدی است که در آن انسولینی که پانکراس تولید می کند نمی تواند به درستی کار کند یا پانکراس نمی تواند انسولین کافی تولید کند. این می تواند منجر به افزایش سطح قند خون و به نوبه خود، طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی، آسیب عصبی و مشکلات پا شود.

ییپنگ چنگ، دانشجوی دکترا در مرکز پزشکی ژنومی و تجربی دانشگاه ادینبورگ، گفت: این امیدوارکننده است که یافته های ما در مطالعات اسکاتلندی و آلمانی تایید شد و هر دو بهبود در پیش بینی را بالاتر و فراتر از عوامل خطر رایج نشان دادند. تاخیر در شروع  دیابت مهم است، زیرا دیابت یک عامل خطر برای سایر بیماری های رایج از جمله زوال عقل است.

محقق اصلی این مطالعه، پروفسور ریکاردو ماریونی، همچنین از مرکز پزشکی ژنومی و تجربی دانشگاه ادینبورگ، گفت: از رویکردهای مشابهی می ‌توان برای سایر بیماری‌های رایج بر اساس پیش‌بینی‌کننده‌های سلامتی گسترده در یک نمونه خون یا بزاق استفاده کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-diabetes.html